Overgang

De overgang

De overgang is een belangrijke periode in het leven van elke vrouw. Overigens niet te verwarren met de menopauze, het moment dat je voor het laatst menstrueert. De overgang is de periode waarin jouw hormoonhuishouding als vrouw grondig verandert, een proces dat jaren kan duren. Sommige vrouwen ervaren 10 jaar lang overgangsverschijnselen, anderen merken hier maar een paar jaar iets van. Maar je bent zeker niet de enige wanneer je in deze fase zit.

 

Wat gebeurt er in de overgang?

Kort gezegd, de overgang geeft aan dat je als vruchtbare vrouw naar je onvruchtbare levensfase overgaat. Het moment waarop je als vrouw in de overgang komt verschilt nogal, maar gemiddeld ligt de overgangsleeftijd rond de 50 jaar. Het is gebruikelijk dat in de periode daarvoor je menstruatie al onregelmatiger wordt, doordat je eierstokken dan minder oestrogeen en progesteron produceren. De overgang is een natuurlijk proces, een proces dat maanden of zelfs jaren kan duren.    

 

Wat merk je van de overgang?

Elke vrouw ervaart de overgang op haar eigen manier. Er zijn namelijk ook veel uiteenlopende overgangsverschijnselen waar je als vrouw mee te maken kunt krijgen. Deze kunnen zowel lichamelijk als psychisch van aard zijn. De mate waarin de ze voorkomen verschilt, dat je op sommige momenten je functioneren wordt beïnvloed, thuis of op het werk.

 

Lichamelijke ongemakken

Er zijn maar weinig vrouwen die vrijwel geen fysieke ongemakken hebben tijdens de overgang. Een algemeen kenmerk is dat je menstruatie onregelmatiger wordt, waardoor je soms weinig en dan weer hevig bloedverlies ondervindt. Daarnaast zijn er een aantal bekende lichamelijke signalen waar de overgang om bekend staat:

  • Opvliegers
  • Nachtelijk transpireren (nachtzweten)
  • Vermoeidheid

 

Psychische verschijnselen

Naast lichamelijke ongemakken kan de overgang sommige vrouwen ook geestelijk zwaar vallen. In de eerste plaats speelt het besef dat je het einde nadert van je vruchtbare periode een belangrijke rol. Voor veel vrouwen is dit gegeven moeilijk te aanvaarden. Andere veel voorkomende psychische ongemakken zijn:

  • Stemmingswisselingen

 

Tips voor tijdens de Overgang:

Ervaar je de ongemakken, maar weet je niet zeker of je in de overgang zit? Ga dan eerst eens langs je huisarts, die kan met een aantal testen met vrij veel zekerheid vaststellen dat het inderdaad om de overgang gaat. Is dat het geval en heb je opvliegers, dan zijn er aantal tips:

  • Let op je ademhaling. Door langzaam en diep vanuit je buik adem te halen, kun je voorkomen dat een opvlieger doorzet.
     
  • Voldoende sporten. Beweging is uiteraard ook goed om fris en energiek te blijven.
     
  • Let goed op je voeding en gewoonten. Met name alcohol, koffie en gekruid eten kunnen opvliegers in de hand werken. Roken kan er zelfs voor zorgen dat je op jongere leeftijd opvliegers kan krijgen. Genoeg reden om er mee te stoppen dus.
     
  • Laat je omgeving weten dat je af en toe een opvlieger hebt. Wanneer je je druk gaat maken dat je wellicht een opvlieger krijgt in gezelschap, dan wordt het door de stress waarschijnlijk alleen maar erger.

     

Valdispert Overgang op basis van plantenextracten ondersteunt je gedurende de overgang en helpt bij de meest voorkomende overgangsverschijnselen als opvliegers, nachtelijk transpireren door salvia en innerlijke onrust door cimicifuga.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese toelating

 

 

Ervaringsverhalen:

 

"Wat vond ik het pittig toen de overgang zich aandiende, maar wat fijn dat Valdispert mij helpt in deze periode."
Karen (51), Veenendaal

Lees de ervaring van Karen